Tjenester til Fylkeskommunen

PitStop-modellen

Illustrasjonen viser hvordan PitStop sørger for systematisk arbeid med ungdommen, for din fylkeskommune, inndelt i faser:

Dette gjør vi for fylkeskommunen

Lavterskel-tjenester som supplerer fykleskommunens innsats for unge i utenforskap

Ungdommene rekrutteres fra NAV, kommune, fylkeskommune og pårørende. Felles for alle faser er høy voksentetthet og individuell oppfølging.

Tiltakene i tiltakstrappen tilbys enten enkeltvis eller samlet i et 6-12 måneders livsmestringsprogram (Klar-ferdig-gå). Noen ungdommer har behov for å delta i hele programmet mens andre trenger kun å delta på enkelte trinn før de er klar til å stå på egne ben.

Brobygger

Et 12 måneders mentorprogram der utsatte elever i 10 klasse blir styrket i overgangen mellom ungdomsskole og videregående skole.

Restart

Et 3 måneders avklarings- og aktiviseringstiltak, der unge i utenforskap motiveres for en ny start og der funksjonsevne og ønsker for veien videre avklares gjennom lystbetonte aktiviteter.

Åpen dør

Et samtaletilbud med fokus på livsmestring, skolemestring og jobbmestring. Samtaleoppfølgingen foregår både individuelt og i grupper.

Robust

Korte kompetansehevende og skreddersydde kurs med fokus på livsmestring, skolemestring og jobbmestring for utsatte elever, lærerkandidater, læringer og unge rammet av utenforskap

Springbrett

Arbeidstreningstilbud for unge som står uten arbeid og venter på å få slippe til i et NAV-tiltak. 

Kompetent

Et tilrettelagt læringstilbud for elever, lærerkandidater og læringer med spesielle behov, som leder til et kompetansebevis innen kokkefag, salgsfag, eller helsefag. 

Los

En Los-funksjon der utsatt ungdom får hjelp til å finne frem i hjelpeapparatet og får støtte til å finne veien videre inn mot skole og arbeid.

Mer utfyllende info om våre tiltak:

Brobygger

  • Hensikt:

Styrke utsatte elever i overgangen mellom ungdomsskole og videregående skole

  • Metode

Utsatte elever får tildelt en mentor som følger dem ukentlig det siste halve året ved ungdomsskolen og det første halve året ved videregående skole, hvor relasjonsarbeid brukes som metode

  • Grunnpilarer

Tiltaket baseres på følgende grunnpilarer: Samtale, aktivitet, tilgjengelighet

HangOut

  • Hensikt

Motvirke ensomhet og isolasjon blant utsatt ungdom

  • Metode

Det sosiale fellesskapet blir brukt som metode for å skape relasjoner og nettverk

  • Grunnpilarer

Tiltaket baseres på følgende grunnpilarer: Motivasjon, måltidsfellesskap, lystbetonte aktiviteter

Restart

  • Hensikt

Lede unge i utenforskap fra passivitet til aktivitet

  • Metode

Mestringsaktiviteter blir brukt som metode for å gi unge i utenforskap en ny start

  • Grunnpilarer

Tiltaket baseres på følgende grunnpilarer: Motivasjon, mening, mestring

Åpen dør

  • Hensikt

Kartlegge, veilede og støtte utsatt ungdom i møte med livet, skole og arbeid

  • Metode

Anerkjente kartleggingsverktøy og samtaleverktøy brukes som metode, bla JTI, DISK og MI

  • Grunnpilarer

Tiltaket baseres på følgende grunnpilarer: Identitetsavklaring, visjonsbygging og styrkebasert mentoring

Robust

  • Hensikt

Ruste utsatt ungdom for livet slik at de står mer robust i møte med livet generelt og skole og arbeid spesielt

  • Metode

Pedagogiske læringsverktøy og evidensbaserte læringskonsepter blir brukt i undervisningen, feks Hverdagsglede, Tankeviruskonseptet og Hjelpehånden fra Psykologisk førstehjelpsskrin

  • Grunnpilarer

Tiltaket baseres på følgende grunnpilarer: Mental trening, emosjonell trening, og relasjonell trening

Springbrett

  • Hensikt

Styrke utsatte unges mulighet for innpass i ordinært arbeidsliv

  • Metode

Supported employment(SE) brukes som metode for å hjelpe unge med komplekse og sammensatte bistandsbehov ut i arbeidslivet. Gjennom interne treningsarenaer med tett voksenkontakt, får unge øve seg på en rekke arbeidsforberedende områder før de hjelpes inn i ordinært lønnet arbeid

  • Grunnpilarer

Tiltaket baseres på følgende grunnpilarer: Selvbestemmelse, fleksibilitet og skreddersøm

Kompetent

  • Hensikt

Styrke utsatte elevers mulighet til å fullføre videregående skole

  • Metode

Alternativ læring via lærekandidatordningen brukes som metode, der utsatte elever med sammensatte og komplekse bistandsbehov gis mulighet til å ta deler av et fagbrev som fører til et kompetansebevis innenfor ønsket fagområde

  • Grunnpilarer

Tiltaket baseres på følgende fagområder: Kokkefag, salgs-fag og helsearbeiderfaget

Los

  • Hensikt

Lede unge i utenforskap inn på rett spor i hjelpeapparatet og i ønsket retning mot skole og arbeid

  • Metode

Samskaping brukes som metode der man legger til rette for tett samhandling med alle aktuelle instanser rundt den enkelte ungdom

  • Grunnpilarer

Tiltaket baseres på følgende grunnpilarer: Tverrsektorielt- og oppsøkende arbeid

Skolemestring

Vi forebygger og reduserer frafrall fra videregående skole.

Livsmestring

Vi forebygger og reduserer psykiske helseplager blant utsatt ungdom.

Jobbmestring

Vi gir utsatte unge innpass i arbeidslivet.

PitStop jobber for å bekjempe ungt utenforskap

Det gjør vi ved å styrke unges forutsetning for å
mestre livet, skole og arbeid og ved å forebygge
og redusere frafall fra videregående skole.
Vi har spisset våre tjenester mot unge med
psykiske helseutfordringer

PitStop jobber for å bekjempe ungt utenforskap

Det gjør vi ved å styrke unges forutsetning for å
mestre livet, skole og arbeid og ved å forebygge
og redusere frafall fra videregående skole.
Vi har spisset våre tjenester mot unge med
psykiske helseutfordringer

Skolemestring

Vi forebygger og reduserer frafrall fra videregående skole.

Livsmestring

Vi forebygger og reduserer psykiske helseplager blant utsatt ungdom.

Jobbmestring

Vi gir utsatte unge innpass i arbeidslivet.

For mer informasjon om tjenestene vi tilbyr det offentlige

Bilder og video

Se bilder og video fra våre folk, aktiviteter og annet materiale vi har laget.

Kontakt oss

Finn ut hvor vi holder til, eller får mer informasjon. Har du kanskje noen du tenker kunne passet hos PitStop?