PitStop-modellen
Illustrasjonen viser hvordan PitStop sørger for systematisk arbeid med ungdommen, for din fylkeskommune, inndelt i faser:
Dette gjør vi for fylkeskommunen
Lavterskel-tjenester som supplerer fykleskommunens innsats for unge i utenforskap
Ungdommene rekrutteres fra NAV, kommune, fylkeskommune og pårørende. Felles for alle faser er høy voksentetthet og individuell oppfølging.
Tiltakene i tiltakstrappen tilbys enten enkeltvis eller samlet i et 6-12 måneders livsmestringsprogram (Klar-ferdig-gå). Noen ungdommer har behov for å delta i hele programmet mens andre trenger kun å delta på enkelte trinn før de er klar til å stå på egne ben.
Brobygger
Et oppsøkende samtale- og aktivitetstiltak som hjelper isolerte ungdommer ut av ensomhet og passivitet.
Hangout
Et ukentlig treffsted på kveldstid som motvirker isolasjon og ensomhet blant utsatt ungdom. Treffstedet fungerer også som inngangsport til PitStop sine hjelpetilbud på dagtid.
Restart
Et 3 måneders avklarings- og aktiviseringstiltak, der unge i utenforskap motiveres for en ny start og der funksjonsevne og ønsker for veien videre avklares.
Klar-Ferdig-Gå
Et 6 måneders kvalifiseringstiltak som kvalifiserer unge i utenforskap for skole og arbeid.
Spisevenn
Et arbeidstreningstiltak der sårbare unge får arbeidstrening ved å arrangere ukentlige måltidsfellesskap for sårbare eldre.
Eldrevenn
Et arbeidstreningstiltak der sårbare unge får arbeidstrening ved å aktivere eldre som besøksvenner, turvenner og praktiske hjelpere.
Mer utfyllende info om våre tiltak:
Brobygger
- Hensikt:
Styrke utsatte elever i overgangen mellom ungdomsskole og videregående skole
- Metode
Utsatte elever får tildelt en mentor som følger dem ukentlig det siste halve året ved ungdomsskolen og det første halve året ved videregående skole, hvor relasjonsarbeid brukes som metode
- Grunnpilarer
Tiltaket baseres på følgende grunnpilarer: Samtale, aktivitet, tilgjengelighet
HangOut
- Hensikt
Motvirke ensomhet og isolasjon blant utsatt ungdom
- Metode
Det sosiale fellesskapet blir brukt som metode for å skape relasjoner og nettverk
- Grunnpilarer
Tiltaket baseres på følgende grunnpilarer: Motivasjon, måltidsfellesskap, lystbetonte aktiviteter
Restart
- Hensikt
Lede unge i utenforskap fra passivitet til aktivitet
- Metode
Mestringsaktiviteter blir brukt som metode for å gi unge i utenforskap en ny start
- Grunnpilarer
Tiltaket baseres på følgende grunnpilarer: Motivasjon, mening, mestring
Åpen dør
- Hensikt
Kartlegge, veilede og støtte utsatt ungdom i møte med livet, skole og arbeid
- Metode
Anerkjente kartleggingsverktøy og samtaleverktøy brukes som metode, bla JTI, DISK og MI
- Grunnpilarer
Tiltaket baseres på følgende grunnpilarer: Identitetsavklaring, visjonsbygging og styrkebasert mentoring
Robust
- Hensikt
Ruste utsatt ungdom for livet slik at de står mer robust i møte med livet generelt og skole og arbeid spesielt
- Metode
Pedagogiske læringsverktøy og evidensbaserte læringskonsepter blir brukt i undervisningen, feks Hverdagsglede, Tankeviruskonseptet og Hjelpehånden fra Psykologisk førstehjelpsskrin
- Grunnpilarer
Tiltaket baseres på følgende grunnpilarer: Mental trening, emosjonell trening, og relasjonell trening
Springbrett
- Hensikt
Styrke utsatte unges mulighet for innpass i ordinært arbeidsliv
- Metode
Supported employment(SE) brukes som metode for å hjelpe unge med komplekse og sammensatte bistandsbehov ut i arbeidslivet. Gjennom interne treningsarenaer med tett voksenkontakt, får unge øve seg på en rekke arbeidsforberedende områder før de hjelpes inn i ordinært lønnet arbeid
- Grunnpilarer
Tiltaket baseres på følgende grunnpilarer: Selvbestemmelse, fleksibilitet og skreddersøm
Kompetent
- Hensikt
Styrke utsatte elevers mulighet til å fullføre videregående skole
- Metode
Alternativ læring via lærekandidatordningen brukes som metode, der utsatte elever med sammensatte og komplekse bistandsbehov gis mulighet til å ta deler av et fagbrev som fører til et kompetansebevis innenfor ønsket fagområde
- Grunnpilarer
Tiltaket baseres på følgende fagområder: Kokkefag, salgs-fag og helsearbeiderfaget
Los
- Hensikt
Lede unge i utenforskap inn på rett spor i hjelpeapparatet og i ønsket retning mot skole og arbeid
- Metode
Samskaping brukes som metode der man legger til rette for tett samhandling med alle aktuelle instanser rundt den enkelte ungdom
- Grunnpilarer
Tiltaket baseres på følgende grunnpilarer: Tverrsektorielt- og oppsøkende arbeid
Mange synes det kan være både vanskelig og utrygt å møte eldre eller syke mennesker.
Hva skal jeg si og hva skal jeg gjøre?
I disse tiltakskortene gir vi råd og veiledning i forhold til en del konkrete situasjoner du kan komme oppi.
For mer informasjon om tjenestene vi tilbyr det offentlige